Stein til Akerselva

Nye Bjørvika bygges med historiske materialer

Samtidig som Bjørvika er i ferd med å bli helt ny, brukes historiske materialer i flere av områdene mellom byggene. På deler av Operastranda er det blant annet brukt over hundre år gammel brostein fra området.

Bjørvika Infrastruktur har ansvaret for bygging av alle de offentlige rommene og alt mellom byggene i Bjørvika. Dette inkluderer blant annet de syv allmenningene og den tre kilometer lange havnepromenaden, sjøbadet på Sørenga, Operastranda, kommunale veier, broer og gang- og sykkelveier.

Brostein Kobenhavn Operastranda

Mye industrihistorie

Sommeren 2021 åpnet Operastranda, og i planleggingen har BI hatt som mål å gjenbruke materialer i størst mulig grad. Sammen med leverandører og rådgivere er det brukt mye tid på å finne egnede materialer, som nå har fått nytt liv på stranda. Blant annet har BI funnet 40 kvm med gammel brostein her, fra den tiden Nyland mekaniske verksted holdt til her.

– Trolig er denne steinen fra rundt år 1900, og den er nå gjenbrukt i området, sier Vegar Bergum, prosjektleder i Bjørvika infrastruktur.

– Det er veldig spennende å bygge en ny bydel i et område med så mye industrihistorie. Å bygge med historiske materialer gir kortreiste og bærekraftige løsninger. For eksempel er et restlager av granittplater fra Aker Brygge brukt på gangveiene på Operastranda. I tillegg benyttes steinblokker fra gamle jernbanekonstruksjoner som sittekanter og støttemurer, sier Bergum.

Det finnes også enda mer kortreiste løsninger. På Stasjonsallmenningen, et steinkast unna Operastranda, ble det funnet et gammelt parti smågatestein.

– Denne steinen har sin naturlige plass i Bjørvika, og det var en selvfølge at vi skulle gjenbruke denne på prosjektet, sier prosjektlederen.

Nye Bjørvika bygges med historiske materialer Bo i Bjørvika

Viser kaifronten

Den gamle kaia foran Havnelageret – Langkaia – var i relativt god stand. Noen steder var det imidlertid laget hull for rør og andre installasjoner, og feltene var da dekket med betong.

– Her har vi i størst mulig grad brukt stein fra den delen av Langkaia som i sin tid gikk videre innover mot Dronning Eufemias gate. I noen områder er det brukt ny stein med samme farge. Det beste stedet for å se reparasjonene er på amfiet sør for Operagata, mellom Langkaia og Operaen. Her var den gamle kaia til Holger Danske, som var forløperen til dagens danskebåter, forteller Bergum.

Den historiske sjøkanten kan sees igjen på det nyetablerte vannspeilet utenfor Deichman Bjørvika. Her er det brukt rødlig stein som viser hvor den historiske kaifronten var plassert. På amfiet sør for Operagata er det også lagt ned en stålplate hvor konturene av sjøkanten fra 1881 og 2019 er illustrert.

Akerselvas utlop i 2015 Morten Knudsen

Rehabiliterer gamle kaier

Hele den gamle kaia på vestsiden av Akerselva er nå rehabilitert. Her er det brukt stein fra området. Noe av steinen har Bjørvika Infrastruktur hentet fra den lille øya utenfor Munchmuseet, der kommunen har anlagt park og den nye skulpturen Mother kommer.

For mindre enn fem år siden var det også en kai i Bjørvika som gikk fra Stasjonsallmenningen og forbi de nye byggene i Vannkunsten, på sørsiden av Operagata.

– Kaien var i dårlig forfatning, men noen steder kunne vi se den gamle kaien med grorudgranitt. Nå har vi bygget opp igjen deler av den, nederst i Stasjonsallmenningen, sier Bergum.

Stalplate historisk sjokant Anne Cath Vestlys plass